Monday 8 December 2014

Kelebihan jadi gemuk

Akhirnya aku bermula semula. Bermula bersenam dan diet.
Ya, setelah aku dah rasa menyampah dengan kegemukan.
Apa masalah bila gemuk?

Macam biasalah, meh aku senaraikan "kelebihan jadi gemuk"

  1. Badan nampak montok dan comel. 
  2. Bau badan special, macam kambing jantan
  3. Bau ketiak pun lagi super special, tenyeh deodorant hari-hari sampai rasa nak bengkak ketiak pun bau masih ada. Satu-satunya cara nak hilang bau badan ialah beli sabun lifebuoy, tenyeh banyak-banyak. Kuman mati, bau hilang sekejap. 
  4. Nak solat duduk tahiyyat akhir tu jadi angan-angan ajolah. Terpaksalah duduk macam tahiyyat awal, kalau jadi tok imam, confirm makmum pandang serong. 
  5. Seluar boleh tukar saiz besar la, sendat sampai rasa "anak burung tiong" dalam seluar nak lemas. 
  6. Perut melipat beberapa lipatan melebihi lipatan 6 pack. 
  7. Potong kuku kaki menjadi masalah, terpaksa tahan sesak nafas sekejap. 
  8. Naik tangga 2 tingkat, termengah-mengah macam nak mampus. 
  9. Asyik mengantuk sepanjang masa
Jadi aku akan sentiasa fikirkan "kelebihan-kelebihan" jika aku mahu jadi gemuk semula. 

Adapun, kalau menjadi kurus...inilah "kelemahan-kelemahan" utama: 
  1. Bau badan memang wangi, bila mandi bau sabun dan minyak wangi melekat di badan. 
  2. Badan berpeluh wangi
  3. Tubuh rasa ringan dan sihat
  4. Tidur sekejap sudah mencukupi
  5. Kena pakai seluar lama 
  6. Jadi muda semula, rupa kacak dan segak. 
Jadi apa pilihan anda... 
Tulisan ini saya tujukan untuk diri sendiri agar lebih insaf. 
Semalam dah start diet...jumlah pengambilan kalori sekitar 1200-1500kcal, 
Exercise menggunakan video workout Power90 oleh Tony Horton. 
Tapi kalau tak larat nak ikut, kat youtube ada program best FitnessBlender. Video Percuma, cuma ebooknya hanya perlu dibeli. 
Apa pun aku kena bermula....

1 comment:

  1. bagus ada semangat...andaila husband saya bersemngat utk kurangkan berat badan mcm ni.

    ReplyDelete