Wednesday 17 December 2014

Tips hilangkan bau badan


Hari ini aku start semula exercise aku. 
Setelah balik dari kampung bercuti selama 5 hari. 
Habis hancur diet bila balik kampung. 
Exercise usah kata laa ...

Tapi aku pasrah dan redha, hidup ini tak boleh terlalu strict, nanti tak best
Sebenarnya memandu selama 6 jam balik kampung boleh membakar kalori sebanyak 50kcal/setiap jam. Oleh kerana 6 jam memandu, maka jumlah kalori terbakar ialah 6x50kcal = 300kcal. 

Jadi aku tidak rasa kecewa sangat.

Bila balik kampung, jangan tunjuk sangat  diet yang ketat tu, nanti saudara mara dan adik beradik terasa hati. Lebih-lebih lagi ibu kita yang tersayang, penat dia sediakan makanan-makanan yang lazat. 

Tapi janganlah membedal muntah kedarah sampai satu periuk nasi, satu periuk gulai kambing dan satu ekor ayam dibedal seorang. Makanlah secara sederhana, mungkin lebih sedikit heheheheh. 

Apa pun, momentum untuk bersenam pasti berkurang apabila balik rumah. Rasa malas pun ada. Tapi aku tak boleh tahan. Bau badan sudah mula datang seperti dulu. Ketiak semakin tengit. 

Oleh itu, tips aku nak berikan untuk hilangkan bau badan dan bau ketiak ialah dengan membuat senaman / workout. 

Aku menggunakan workout plan Power 90 oleh Tony Horton. Kalau nak download senang ajo, cari kat torrent berlambak. Tapi kalau nak cara yang sah, beli la ajo kat amazon. Harganya pun boleh tahan. 

Bila bersenam, maka badan akan berpeluh giler, habis basah kuyup baju dan menitik-nitik atas lantai. 

Bila peluh keluar banyak, maka toksin pun turut keluar, bau badan pun keluar. 

Tak payah susah-susah nak pakai pelekat kaki nak buang toksin. Tak payah susah-susah nak makan air alkaline bersepai dan macam-macam lagi ubat karut marut. 

Bila exercise, pastikan minum air banyak-banyak. Paksa minum air sampai 500ml ke atas. Syok gila rasanya, seperti tubuh ini di flush oleh air tersebut. Tu tak dikira kentut dan sendawa habis keluar bila exercise. Kalau nasib baik, boleh berak cair lepas exercise, lega perut seperti tubuh di detox. Hahaha. 

Selepas exercise mandi dan pakai sabun lifebuoy, habis kuman kat ketiak meninggal. Badan yang berpeluh dan moisture (lembap) ibarat sponge yang menyerap bau sabun. Jadi bau badan selepas itu menjadi wangi dan bertahan lama. 

Maka aku jarang menggunakan deodorant ketiak dan minyak wangi. Isteri aku pun suka. Aku pun bahagia. 

Insya Allah aku akan cuba pertahankan momentum aku ini, kerana aku sudah benci gila dengan badan yang gemuk. 

No comments:

Post a Comment