Wednesday 17 December 2014

Mahu Diet tapi nak makan sedap-sedap


Diet ni penting. 
Kalau bersenam setiap hari angkat gunung Kinabalu sekalipun tak akan kurus jika tak jaga pemakanan (diet). 

Tapi kalau diet semata-mata, agak sukar nak kurus, kerana pembakaran lemak tidak berlaku secara berkesan. 

Ada orang mahu diet, tapi duk fikir nak makan sedap-sedap. 

Bagi pendapat aku, tak kisah nak makan apa sekalipun. Yang penting kena jaga kuantiti yang hendak dimakan. 

Contohnya, ada orang mahu diet, tapi mahu makan coklat. Silakan! Ya betul, kalau ikut peraturan diet, nak makan coklat takde masalah. Cuma makanlah satu ketul kecil empat segi tu. Puas hati tak? Tentulah tak puas kan!. Sebab bila beli coklat satu bar besar, takkan nak kunyah satu ketul yang kecil tu. Lekat celah gigi. 

Hakikatnya dan secara realitinya....

Diet dan ingin makan sedap-sedap itu tidak boleh wujud pada waktu yang sama. 

Apabila mahu kurus, dan komited mahu diet serta senaman yang konsisten. Maka makan itu bukanlah suatu aktiviti untuk bersedap-sedapan dan berseronok. 

Makan hanya untuk hidup. Meneruskan survival di atas muka bumi ini. 

Makan tidak boleh mewah kecuali seminggu atau sebulan sekali pada hari cheat day. Kecewa bukan?

Jika duk fikir nak makan sedap-sedap, tetapi pada waktu yang sama mahu kuruskan badan dengan diet, maka lupakanlah hasrat kuruskan badan. Makanlah sepuas-puasnya ais krim, coklat, dan cup cakes sepuas-puasnya sehingga badan menjadi gemuk gempal. Bila dah gemuk dan rasa mata nak terbalik barulah akan sedar bahawa semua makanan sedap itu adalah racun paling berbisa. 

Itulah hakikat yang aku terpaksa terima bila aku sudah komited mahu kurus dan bersenam. Apalah gunanya jika aku bersenam sampai macam nak mampus, penat gila babi anjing tapi DIET TIDAK DIJAGA. 

Penat tahu angkat dumbbell, buat push up, jumping jack sampai terkentut-kentut. Esoknya bangun pagi tubuh rasa macam kena belasah oleh geng mafia. Tetapi semua usaha itu dirosakkan oleh diet yang tidak terjaga. 

Aku pernah cuba, exercise tapi diet tak jaga dengan strict. Hasilnya buat penat badan. Berat tetap sama, stamina tiada peningkatan yang memuaskan. 

Jika berat badan kurang, diet dijaga dan senaman konsisten maka stamina akan meningkat mendadak.Tubuh bada terasa ringan dan rasa segar setiap hari. Bau busuk usah kata, terus hilang. 

Oh, aku merindui berat aku yang paling cemerlang pernah dicapai iaitu 61kg. Sekarang berat sudah 70kg. 

Tapi aku tidak akan berputus asa....usaha lagi dan lagi. Malam ni buat sculpt 1-2 Power 90 Tony Horton. Dumbbell diangkat ialah 4kg x2. Target calories burn sekitar 300-400kcal. 

Caiyoookkk..

Bagi sesiapa nak kurus secara berkesan, kaedah ekstreme dan cepat sikit. Tapi ianya secara sihat dan tidak merbahaya boleh la cuba Diet Kamikaze. Ini antara ebook paling hebat pernah aku temui. 


No comments:

Post a Comment