Thursday 18 December 2014

Makanan terbaik untuk diet

Nasi adalah diet terbaik untuk sumber karbohidrat

Nak tahu makanan apa yang terbaik untuk diet?

Korang rasa apa?

Mee goreng? Mihun? Meggi ketam?

Atau ayam ajo, ikut mazhab atkins diet?

Paling bangang makan coklat dan aiskrim sahaja...Ni jenis diet cari bala.

Dulu aku ingat nak diet jangan makan nasi. Belasah mee goreng lagi bagus.

Atau makan roti ajo. Mungkin makan roti ni famous sedikit, sebab tiru ala-ala barat.

Setelah aku study sikit, makanan paling bagus untuk diet ialah terbahagi kepada 3 yang wajib ada dalam pinggan pada waktu makan yang utama iaitu

1. Sumber karbohidrat: Nasi (kurang dari saiz genggaman tangan) - sekitar 75-100kcal
2. Sumber protein: Ayam atau ikan, lagi baik ikan - sekitar 200kcal
3. Sayur dan fiber: Aku suka makan ulam - sekitar 50 kcal

Jadi waktu  makan utama aku makan sekitar 350-400kcal sahaja.

Untuk snak pula, boleh belasah benda ringan seperti susu rendah lemak separuh gelas, sekeping roti dan madu lebah. Anggaran 100kcal

Jadi bila kira balik 2 kali snack dan 3 kali waktu makan utama total kalori aku ambil ialah sekitar : 1500kcal

Oleh itu terdapat sedikit defisit kalori. Jika aku teruskan sahaja diet semata-mata, berat badan akan turun secara perlahan-lahan. Tetapi, biasalah, ada kalanya aku terlebih makan. Maka terpaksalah aku bersenam setiap hari untuk bakar kalori dan juga pastikan terdapat afterburn effect iaitu rehat tapi kalori terbakar.

Kenapa nasi adalah sumber karbohidrat terbaik? bukan roti atau mee

Adalah bodoh kalau duk ikut diet cara barat tanpa ilmu.

Padahal orang Asia, diet nasi nya adalah lebih hebat.

Nasi memberikan rasa kenyang lebih lama, jadi takde kita meroyan kelaparan. Kerana ia adalah sumber carbohidrat yang low glycemic. Insulin tidak dipancut dari pankreas dengan banyak jika makan nasi. Jadi penyakit meroyan bila lapar berkurangan. Atau nama lain ialah craving.

Jika makan roti, maka rasa kenyang hanyalah sekejap, dalam sejam dah lapar semula. Akan tetapi, makan roti ni sesuai jika kita plan nak exercise dalam masa 30-60minit, kerana ia memberi tenaga segera.

Kot mana pun, aku suka makan nasi, kerana ia mengurangkan cravingness aku.

Kalau korang nak bedal coklat, itu bala besar. Kalau tak caya cubalah. Waktu lapar makan coklat, tak sampai sejam mengeletar kerana hypoglycemia. Ini kerana insulin dipancut dari pankreas dengan banyak bagi response gula berlebihan dari coklat. Insulin menyebabkan rasa lapar teramat sangat.
Huh, kalau boleh coklat tu dimakan untuk hilangkan kempunan sahaja, bukan hilang rasa lapar.

Apa pun, aku tak kisah jika ada orang anti-nasi di sini.

Perut masing-masing, terserahlah nak sumbat kayu, batu atau besi pun. Yang penting kita semua nak kurus.

2 comments: